Casa-Museu Azorín / Monòver

INFORMACIÓ BÀSICA:
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Lloc: Carrer Salamanca, 6. Monòver.
Horari: Dilluns a divendres de 9 a 14 h. i de 16 a 19 h. i dissabtes de 11 a 14 h.
Gestió: Obra Social de la CAM.
Creació: 1969, dos anys després de la mort de l’escriptor.
Objectius: Divulgació de la vida i obra d’Azorín. Fons museístics, documentals. bibliogràfics, fotogràfics, hemerogràfics, audivisuals i llegat de l’autor. Publicacions i edicions didàctiques.
Serveis i activitats: Sala d’exposicions, sala de conferències, sala d’audivisuals, biblioteca i sala de lectura i d’investigació. Rutes escolars, cicle de conferències “Azorín a les Aules”, congressos, cursos i exposicions. Tertúlies d’Amics d’Azorín i Rutes de la Casa-Museu. Commemoració anual del naixement i mort de l’escriptor (8 de juny i 2 de març).

COM ARRIBAR?
ITINERARI LITERARI

Monòver, població de 12.000 habitants, en la vall del riu Vinalopó, protegida per la Serra de l’Ombria, que la separa de la llacuna de Salines, és rica en indústria (calçat i marroquineria), amb un camp de vinya i ametller. En la novel·la Superrealismo de 1929 Azorín parla de Monòver i la seua gent, també del Collado de Salines, residència estival de l’escriptor.

Monóvar; calles con losas; cuatro, seis, ocho plazas y plazoletas. Media naranja; tejas curvas, azules, vidriadas; otra media naranja; sala; mosaicos; olor del petróleo con que se fregotean y vuelven a fregotear los mosaicos. Mosaicos pequeños, azules, amarillos, rojos, grises. Horno; tableros en que se lleva el pan al horno; tableros cubiertos con mantitas a listas rojas, azules, verdes, negras. Xau-xau de parlería femenina en el horno; xau-xau, como se dice aquí del canto de los pájaros y de las continuadas conversaciones.

Azorín, Superrealismo, 1929

Ajuntament, Casino i Torre del Rellotge

El gabinete de lectura del Casino; la iglesia franciscana del exconvento; blanca y desnuda. El pórtico de la ermita de Santa Bárbara; tres arcos; en las fotografías como una iglesia de Florencia o Padua. Plaza que se entrecruza con calles; el Ayuntamiento; sillares y sillares amarillos. El jardín del Casino y la chimenea de una fábrica. Cámara; zaguán con piedrecitas en el suelo. Ventanas angostas y plátanos frondosos en el Casino; las ventanitas en los muros rojizos. Escuelas magníficas. Interposición de la torre del reloj en el dédalo de tejados.

Azorín, Superrealismo, 1929

Serra de Salinas i finca del Collado (Laguna de Salinas)

Luego, saliendo por la parte opuesta del pueblo, el terreno sigue elevándose. Hacia las estribaciones de la Sierra de Salinas, del Carche, de la Sierra de la Pila. Valles, collados, recodos hondos de soledad y de silencio, gollizos, cañadas. En las cañadas o sobre las lomas pardas, las casas blancas o doradas. Almendros, olivos, higueras.

Azorín, Superrealismo, 1929

Al salir del pueblo, desde lo alto, el valle de Elda a lo lejos. Petrel en la remota orilla opuesta; Elda al pie; coloración suave de grises. Como el polvillo multicolor y sutilísimo de una pintura al pastel. Arriba siempre; dejar la carretera de Pinoso a la izquierda y entrar en la de Salinas. Poco después, recorrer un caminejo entre las viñas; subir por una ladera cubierta de pinos bienlientes. Y la casa del Collado. El Collado de Salinas.

Azorín, Superrealismo, 1929

BIOGRAFIA

José Martínez Ruiz (Monòver, 1873-Madrid, 1967), conegut com a Azorín fou novel·lista, assagista, dramaturg i crític literari. Adscrit a la Generació del 98, el caracteritza un estil descriptiu impressionista i concís. El temps, el paisatge, la història i la renovada sensibilitat cap als clàssics marquen la seua obra: Los pueblos, La ruta de Don Quijote, Castilla, Clásicos y modernos, Al margen de los clásicos i Una hora de España. Acadèmic de la llengua espanyola des de 1928, recull l’essencial de la seua vida a les Memorias inmemoriables.

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